Inici > Actualitat > El PEN i la LLibertat d'expressió

Actualitat

El PEN i la LLibertat d'expressió

publicat el 08 juny 2011

Article de Josep M. Terricabras amb motiu de la Reunió del Comitè de Traduccions i Drets Lingüístics a Girona (El Periodico, 11.05.2011)

Des d'aquí mateix ja m'he referit alguna altra vegada al PEN Internacional, que és l'associació d'escriptors que aplega més de 140 centres repartits en més de 100 països, amb milers i milers d'escriptors. Enguany, el PEN fa 90 anys, i el PEN Català, 89, perquè va ser dels primers, a tot el món, d'adherir-s'hi.

Cada dia resulta més clara la lucidesa dels primers promotors del PEN Català. Josep Millàs-Raurell, Josep M. Batista i Roca, Josep M. López-Picó i Carles Riba van veure com n'era d'important, per als escriptors i per a la llibertat d'expressió, de participar en una aliança internacional potent. Durant 40 anys, la persecució del franquisme va confirmar l'encert d'aquesta aliança, que oferia suport i ressò internacionals a les aspiracions de llibertat i democràcia dels escriptors i, a través d'ells, del poble català.

El primer president del nostre PEN va ser Pompeu Fabra. En la història d'aquesta entitat hi ha quatre dates (1935, 1978, 1992 i 1996) en les quals la ciutat de Barcelona va acollir grans manifestacions del PEN Internacional. En la que es va celebrar l'any 1996 va ser aprovada a Barcelona la Declaració Universal de Drets Lingüístics. Actualment se n'està preparant una reformulació breu i contundent, a manera de manifest, que pugui ser assumida, tal com ho va ser l'anterior, per organitzacions i organismes internacionals.

La trobada del Comitè de Traducció i Drets Lingüístics del PEN Internacional que es farà a Girona dijous i divendres va en aquesta mateixa direcció. Hi assistiran centres PEN de tot el món, així com el president i el secretari internacionals, John Ralston Saul i Hori Takeaki.

Tots sabem que els drets lingüístics constitueixen uns drets fonamentals, i que la llibertat d'expressió ha de ser permanentment fomentada i protegida.

Imprimir Imprimir     Enviar a un amic Enviar a un amic amiga     Lectures 380 lectures


Inici | El PEN Català | Actualitat | Comitès | Socis i junta | PEN Internacional | Enllaços | Contacteu

Edifici de l'Ateneu Barcelonès - Carrer de la Canuda, 6, 5è pis 08002 Barcelona | Telèfon: 933 183 298 | Fax: 934 120 666

© PEN Català 2008 | Desenvolupat per Tirabol Produccions

pen       pen       ramon llull       Generalitat de Catalunya

firma