Davant l’anunci de la campanya dita «de promoció de la lectura» que vol tirar endavant l’Ajuntament de Barcelona, el PEN Català, l’Associació Col·legial d’Escriptors de Catalunya i l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, volem manifestar el següent:

  1. Lamentem que es deixin les actuacions de promoció de la lectura en mans d’una empresa de publicitat, sense haver-ne confiat el contingut i l’enfocament a qui realment sap sobre promoció de la lectura. Després de parlar-ne amb bibliotecaris, llibreters i editors, sabem que aquesta campanya no només no compta amb el suport del sector, sinó que n’estem coneixent els detalls per la premsa.
  2. Ens preocupa que la campanya justifiqui tota l’acció interna a la ciutat amb un hashtag reeixit (#BCNCiutatLlibre), però de moment no concreta quin desplegament i quin impacte real tindrà a la ciutat de Barcelona. D’altra banda, atès el nivell lingüístic inacceptable que demostra el document i el cúmul de tòpics que desplega, dubtem que l’empresa en qüestió sigui competent per emprendre una campanya d’aquestes característiques.
  3. No queda clar de cap manera a quin públic objectiu va adreçada la campanya. Qui volem que llegeixi més i millor? I, sobretot, enviar llibres al president d’un altre país és la manera més adequada d’aconseguir-ho?
  4. Ens indigna que es faci servir la cultura com a eina propagandística. Com deia Montserrat Roig, «la cultura és l’opció política més revolucionària a llarg termini», però estem radicalment en contra de relegar-la a un segon pla, en una campanya en què suposadament és la protagonista, per tal que l’Ajuntament, i més concretament l’àrea de Cultura, aconsegueixi ressò mediàtic. Els índexs de lectura són ja prou decebedors perquè les partides pressupostàries destinades a cultura s’inverteixin en la campanya encoberta dels partits del govern.
  5. Com a escriptors en llengua catalana, i des de la plena consciència de país, ens ofèn la distinció entre «un llibre internacional/nacional i un català (sic)». Si existeixen llibres nacionals, internacionals i catalans, on queda el nostre lloc? A l’àmbit regional, local, provincial, autonòmic…? La literatura catalana ha demostrat a bastament ser tan universal com qualsevol altra.
  6. Ens sobta que la campanya es basi en una obra de Joan Brossa i no se l’esmenti enlloc. Una campanya de promoció de la lectura impulsada per l’administració no pot de cap manera vulnerar els drets d’autor.

Per tot això, contra la cultura TRUMPa, ens neguem a ser comparses en una campanya que vesteix de cultura el que no ho és.

Descarrega el comunicat en PDF