25 - 11 - 2019 Visita del PEN Català a l’IES Lluís Domènech i Montaner Els dies 11 i 12 de novembre, el PEN Català va realitzar una activitat a l’Institut d’Educació Secundària Lluís Domènech i Montaner de Barcelona. Els alumnes de dos cursos de Primer de Batxillerat de la matèria de Llengua castellana i Literatura van tenir l’oportunitat d’escoltar el testimoni de l’escriptor i periodista Milton Robles. Les professores Maria Ángeles Pérez i Susanna Rafart van rebre Raffaella Salierno, Directora del programa escriptor acollit del PEN Català, i Milton Robles, actual escriptor acollit per aquest programa, a les aules, dins de les activitats que es duen a terme per apropar la vida escolar a les institucions de la societat, afavorint l’intercanvi d’experiències. Salierno va explicar les funcions de l’associació i iniciatives com la de la “Cadira buida”. En el marc del nostre currículum es va proposar la conferència al voltant de la llibertat d’expressió. La visita estava emmarcada en la celebració del Dia Internacional de l’Escriptor Perseguit, de manera que l’activitat compartia l’exercici de la competència comunicativa així com la competència en el coneixement i interacció amb el món, aquesta darrera especialment reflectida en els seus postulats: l’atenció a la societat i als valors de la ciutadania, que tenen per objecte la comprensió i interacció amb la societat i el món on es viu i es creix, per tal de dirigir reflexivament les accions cap a la seva millora. Milton Robles va presentar, amb el suport d’un power point, diferents aspectes sobre la manca de llibertat d’expressió al seu país: la corrupció, la malversació de recursos naturals, o l’explotació de les dones i els infants. A continuació, va referir la persecució soferta per part dels estaments governamentals i les conseqüències de l’exili posterior. Per a l’alumnat del centre, l’exposicició de Milton Robles sobre la seva vida com a activista a Hondures, la seva preocupació pel rigor periodístic i el seu sacrifici personal va ser motiu d’un gran interès. L’alumnat va plantejar qüestions com l’elecció entre deure, llibertat d’expressió i seguretat personal; sobre l’existència de las Maras i sobre el camí de qui ha de triar entre viure còmodament o exercici el lliure dret de la informació. Text de: Susanna Rafart