L’11 de maig a les 18.30 h, la periodista Mariam Barghouti donarà inici als actes del Dia Orwell 2026 en una conversa amb Ben Ehrenreich.

Fa més d’una dècada que la periodista palestina Mariam Barghouti informa des de Cisjordània, on continua residint. Des de l’experiència directa sobre el terreny, ofereix una conferència sobre la tasca ineludible de donar testimoni davant el llenguatge de la deshumanització, i s’endinsa en les formes més subtils de violència i control que governen la regió.

George Orwell va ser un gran testimoni del seu temps i va veure amb claredat les formes de control més invisibles. Prenent-li el relleu, la periodista palestina Mariam Barghouti apunta que l’ocupació i la violència a Cisjordània succeeixen de manera més subtil i quotidiana que en altres zones en conflicte. No són bombes. Tampoc bales. La violència és en el robatori de temps que suposen els punts de control, en les ordres de demolició d’edificis o en els desviaments obligatoris per anar d’un poble a l’altre. També és en el llenguatge, que s’ha convertit en una arma més. Per a Barghouti, les paraules que es fan servir per anomenar el que passa a la regió alimenten l’imaginari de deshumanització. Per aquest motiu, oferir testimoni es converteix en un gest ineludible. A la Palestina d’avui, fer periodisme és un acte de resistència contra els titulars que converteixen la violència en fets fortuïts i les morts en danys col·laterals.

Mariam Barghouti és col·laboradora de mitjans d’abast internacional com Drop Site, Al Jazeera English o The Guardian. La seva recerca s’ha publicat en llibres com Gaza: The Story of The Genocide (Verso Books, 2025) i va ser la corresponsal principal a Palestina de Mondoweiss. En aquesta conferència, parteix del punt on es va quedar George Orwell i exerceix de testimoni del seu temps. Modera la sessió, el periodista i escriptor Ben Ehrenreich.