«Va ser extremadament sorprenent. Mai no havia participat en un taller amb uns companys i un tema tan encertats… tot ha estat de gran utilitat i ajuda», Tina Popovič, de Ljubljana, Ciutat Literària de la UNESCO (Eslovènia).

«Aquest taller s’ha dissenyat per forçar-nos a mirar la literatura de manera àmplia, en diferents formats. Ens hem inspirat en les altres organitzacions, perquè la manera com treballen i atreuen audiències joves és molt interessant. Sens dubte compartiré el que n’he après amb els meus companys de Sud-Àfrica», Tebogo Mzizi, Durban, Ciutat Literària de la UNESCO (Sud-Àfrica).

Tina Popovič i Tebogo Mzizi són dues de les participants del taller internacional sobre desenvolupament d’audiències joves que va tenir lloc a Cracòvia (Polònia), el 8 de juny. El taller, organitzat pel PEN Català en col·laboració amb l’Oficina de Festivals de Cracòvia, és una de les activitats incloses al projecte europeu Engage!, que té l’objectiu de promoure l’accés i participació dels joves, especialment els adolescents, en activitats culturals i literàries. El projecte té el suport de la Unió Europea i el taller va reunir més de 50 agents culturals i representants de les Ciutats Literàries de la UNESCO.

Els participants van poder escoltar i debatre amb destacats gestors culturals, com Milena Beric, guanyadora de l’European Communication Award el 2016 per la campanya de desenvolupament d’audiències ideada per al festival literari Krokodil (Belgrad, Sèrbia). Milena Beric va conduir una sessió interactiva sobre creativitat en les comunicacions, durant la qual els assistents al taller van poder intercanviar estratègies de comunicació i parlar sobre com millorar la manera d’apropar-se als joves. Tebogo Mzizi, de la Ciutat Literària de la UNESCO de Durban (Sud-àfrica), va trobar la sessió especialment interessant i motivadora perquè «ens ha fet veure que el que fem no ho fem per nosaltres, sinó per al nostre públic». I afegeix: “el taller va ser enriquidor perquè no era només teòric, sinó pràctic, de manera que els assistents vam poder participar activament en el que s’explicava”.

Helena Bijnens i Staf Pelckmans, líders del projecte europeu SILO, van encarregar-se de la presentació “Quin grau de participació té el teu esdeveniment literari”, en què els assistents van avaluar críticament les pràctiques d’uns i altres per debatre sobre com fer participar els joves en les seves activitats.

El taller va concloure amb la taula rodona “Aprèn dels millors”, moderada per Gemma Rodríguez, del PEN Català, institució que lidera el projecte, i Pepe Zapata, expert en desenvolupament d’audiències. Gemma Rodríguez va presentar la crida a la participació que s’ha llançat des d’Engage! per recollir les millors pràctiques en desenvolupament d’audiències joves en el sector literari. De moment, més de 50 projectes d’arreu d’Europa s’han presentat a la crida i 50 més han estat analitzats pels organitzadors. Tots els projectes formaran part de la plataforma digital que Engage! publicarà aviat. Un grup de casos seleccionats estan sent analitzats amb profunditat i formaran part d’una guia de bones pràctiques. La base de dades servirà també per trobar socis europeus per projectes relacionats amb gent jove. Durant la taula rodona, els assistents van poder conèixer tres dels casos pràctics analitzats.

Emma Gould, de la Roundhouse (Londres, Regne Unit), va explicar com l’organització involucra la gent jove, especialment a través de la Guided By Young Voices: How to include young people on your board and in your decision making processes.

Jesús Sanz, professor de llengua i literatura castellana de l’Institut del Teatre, va explicar el projecte First Literary Dates, creat per Rosalía Delgado, en què un grup d’adolescents participen en cites a cegues amb altres estudiants que han llegit els mateixos llibres.

Gemma Rodríguez, del PEN Català, presentant algunes de les millors pràctiques analitzades per Engage!

Per tancar, un dels joves membres de Scomodo, va explicar l’origen d’aquesta revista cultural italiana enfocada i dirigida per gent molt jove.

Finalment, Gemma Rodríguez va animar els representants de les Ciutats Literàries de la UNESCO a sumar-se al projecte Engage!, per crear una xarxa d’organitzacions literàries interessades a implicar els joves en les seves activitats. Segons Tina Popovič: «de vegades, es fan coses localment que podrien ser molt útils en altres parts del món”. La xarxa és una necessitat real per aquestes institucions: «tant de bo puguem restar en contacte amb tots els participants», va expressar Nicky Page, de Dunedin, Ciutat Literària de la UNESCO. I és que com va afirmar Manfred Metzner, de la Ciutat Literària de Heidelberg, cal que totes les institucions literàries treballin conjuntament per la generació més jove: «crec que no hi ha res més important a fer cada dia en les nostres ciutats i països. Els joves necessiten tot el suport que els puguem donar».

Recursos (en anglès):
– PPT Milena Beric – Creativity in Communications [Workshop Engage with young audiences]
PTT Jesús Sanz – First Literary Dates [Workshop Engage with young audiences]
PPT Emma Gould – Good Working Practices on the development of Young Audiences [Workshop Engage with young audiences]
PPT Staf Pelckmans and Helena Bijnens – Socially Inclusive Literature Operations [Workshop Engage with young audiences]